#Missie Veekracht

Sinds Covid-19 ons land tot stilstand bracht, stoeien we met het begrip veerkracht. Hoe blijven we veerkrachtig, wanneer alle zekerheden plotseling wegvallen? De afgelopen periode heeft uitgewezen dat veel mensen daar eigenlijk best goed toe in staat zijn. Veel jongeren accepteerden de situatie bijvoorbeeld zonder morren. Terwijl ik maar bleef piekeren over alle festivals die mijn thuiswonende tiener mis zou lopen – festivals waar ikzelf altijd zo van had genoten, toen ik hun leeftijd had  – zei mijn zoon schouderophalend: ‘Ik deal ermee.’ Vervolgens hoorde ik hem op zijn kamer dan lachen om grappen die gemaakt werden tijdens het gamen. Dat hielp mij om veerkrachtig te zijn.

En dan kijk ik natuurlijk ook naar wat Positieve Gezondheid voor mij kan betekenen. Veerkracht betekent niet ‘terugveren’ naar het oude, het betekent sterker worden. Zoals gezondheid ook niet alleen ‘niet ziek zijn’ betekent, maar vooral je aanpassingsvermogen en behoud van eigen regie wanneer er zich fysieke, emotionele en sociale uitdagingen voordoen.

Een sterk staaltje veerkracht ontdekte ik onlangs toen ik een digitaal congres van de Vereniging Schoonmaak Research bijwoonde. Tijdens de lockdown werden kantoorpanden, bedrijven en horecagelegenheden gesloten. Schoonmakers bevonden zich in een uitzonderlijke positie. Waar iedereen werd geadviseerd thuis te werken, reisden schoonmakers – sommigen met het OV – af naar hun werk om deurklinken, wc-brillen en bureaus te ontsmetten. Zij liepen daarmee een vergroot risico om zelf besmet te raken met Covid-19. Dat boezemde veel schoonmakers angst in.

De schoonmaakbranche onderkende – geheel in lijn met het gedachtegoed Positieve Gezondheid – de zorgen van hun medewerkers. Ze hielden hun werknemers betrokken door hen continu te informeren, hun angstgevoelens te erkennen en hier een stukje van weg te nemen. Dat zette schoonmakers in hun kracht. Immers, een hygiënische omgeving was nog nooit zo belangrijk! De schoonmaker is nu meer onmisbaar dan ooit. Zo werden schoonmakers stille helden, die onze leefomgeving reinigden en daarmee de gezondheid van onze samenleving vooropzetten. Het maakte hen trots op hun werk, dat nog meer betekenis had gekregen.

De schoonmakers toonden veerkracht in een veranderende situatie. Die mindset verschoof naar hun leidinggevende en de gehele schoonmaakorganisatie. Zagen zij hun omzetten eerder wegzakken, nu breidden zij hun branche uit door ook definfectants te gaan verkopen. Veerkracht tot in de puntjes, vind ik! Het is een skill waar zij en wij nu en in de rest van ons leven, veel aan hebben. Laten we daarom investeren in een stukje veerkracht, om sterker uit de strijd te komen! Zoals onze schoonmakers en onze jongeren dat deden.

Angelique Schuitemaker