Spelenderwijs aan de slag met Positieve Gezondheid!

Soms is een andere werkvorm om over Positieve Gezondheid in gesprek te gaan, net wat nodig is om het verschil te maken. De aandacht voor Positieve Gezondheid neemt steeds verder toe en dat is alleen al te zien aan de hoeveelheid spellen, escape rooms en gelukskoffers die helpen bij het in praktijk brengen van het gedachtegoed. Zoekt u naar een leuke manier om samen met anderen meer over Positieve Gezondheid te leren? Wij zetten het aanbod van spellen Positieve Gezondheid voor u op een rij!

Voor volwassenen

Game of Life

A game of Life is een een serious game waarin zowel de spelers als het publiek op een speelse en interactieve wijze kennismaken met de 6 dimensies van Positieve Gezondheid. Interessant voor wie Positieve Gezondheid nieuw is maar ook voor professionals die het gedachtegoed al omarmen.

B-appy

B-appy is een app waarmee je inzicht krijgt in je gezondheid. Met je begeleider kun je door B-Appy zo zelfstandig mogelijk stappen zetten, met heldere haalbare doelen en een totaalbeeld van jouw voortgang.

Alles op Tafel?’ Spel Positieve Gezondheid

Kijken naar wat wél kan in plaats van wat niet meer lukt. Dat is de gedachte achter het bordspel Positieve Gezondheid. Het spel heeft drie doelen:

  1. kennismaken met Positieve Gezondheid op een laagdrempelige en speelse wijze;
  2. Inzicht in eigen Positieve Gezondheid;
  3. Positieve Gezondheid actief in je eigen leven inzetten.

Escaperoom Limburg – Netwerk Positieve Gezondheid/Syntein

Deze mobiele escaperoom kunt u overal inzetten: bijvoorbeeld op een symposium, in de patiëntkamer of in het buurthuis. In de escaperoom maak je op een speelse en laagdrempelige manier kennis met Positieve Gezondheid en alle facetten hier omheen. Voor iedereen boven de 12 jaar.

Geluksdoos

De geluksdoos is een hulpmiddel om bewust bezig te zijn met werkgeluk. Pak ‘de geluksdoos’ erbij pakken om gezondheid op het werk makkelijker bespreekbaar te maken met collega’s, familie, je leidinggevende of je organisatie.

Afstudeerproject: Spiegel Mina (bekroond met Hanneke Schreurs Afstudeerprijs)

Mina is een slimme spiegel, ontwikkeld voor de 50-plusser met een schat aan ervaring, talenten en competenties, die maar niet aan een baan komt. Het is een spiegel die je in huis ophangt en die ieder mens op een toegankelijke manier leert om meer zelfovertuiging te krijgen. De spiegel is ontwikkeld met behulp van Positieve Gezondheid.

Levensluister

Kaartenset met verrassende, verdiepende vragen als hulpmiddel voor een betekenisvol gesprek tussen een oudere en zijn/haar naasten of zorgverlener.

Voor jongeren en studenten

ROC Vitaliteitslab Utrecht

Het Mobiele Vitaliteitslab is samen met ROC-studenten ontwikkeld om Utrechtse wijken in te gaan en bewoners van Utrecht bewust te maken van het belang van de eigen ervaren gezondheid. Het Vitaliteitslab werkt samen met bedrijven, gemeenten en de provincie Utrecht om bij te dragen aan een gezonder en vitaler leven voor iedereen. Het Mobiele Vitaliteitslab is een speciaal ontwikkelde bakfiets met games, healthchecks en experiences op het gebied van Positieve Gezondheid. Het Mobiele Vitaliteitslab werd ook als voorbeeld genoemd op de Praktijkdag Positieve Gezondheid op 20 september 2022. Lees hier meer over deze dag.

Kletspot Positieve Gezondheid (ROC van Twente)

Dit betreft een pot met vragen over Positieve Gezondheid bedacht door studenten van het ROC van Twente. De vragen kunnen studenten aan elkaar stellen.

Voor kinderen

Spel “Anders op zoek naar gezondheid”

Dit spel bevat 48 kaarten waarmee kinderen 3 verschillende spellen kunnen spelen (twee soorten kwartet en memory). Op de kaarten staan vragen om met kinderen het andere gesprek te kunnen voeren over ‘gezond zijn en blijven’. Door de spellen te spelen gaan kinderen als het ware samen op zoek naar wat zij zelf zien als gezondheid.

Geluksspel op scholen

Kinderen werken aan hun persoonlijke ontwikkeling en ontdekken hun eigen invloed op geluk. Zeven thema’s keren in iedere groep terug: wat is geluk, positief denken, dankbaarheid, talenten, zelfvertrouwen, toekomstdromen en geluk doorgeven. Onderzoek laat zien dat kinderen na de lessen een positiever zelfbeeld en een sterk verbeterde sociale omgang hebben.